fredag 25 februari 2011

Hedersmord eller taskigt temperament???

Slaktade kompisen och tryckte ned hans penis i halsen

MORD Förra fredagen kom domen mot Andres Rodrigo Arellano Arancibia. Han stod åtalad för det mycket brutala mordet på festkompisen Ivan Ivancevic, född 1980, i Helsingborg under midsommarafton 2010.

Exakt varför Ivan Ivancevic mördades är fortfarande oklart. Men de båda hade festat någon dag före mordet. Då var allt frid och fröjd. Men därefter lades grunden till det bestialiska mordet. Andres är narkotikapåverkad och stiger på en buss på midsommarafton. Han börjar prata med obekant. Detta är Johan. De dricker sedan öl, tar tabletter och röker hasch. Johan berättar att han tidigare varit inskriven på behandlingshemmet Västkustfamiljen i Bohuslän. Andres säger att där har en annan kompis, som också heter Johan, varit.

När de festar på pratar Andres med Ivan i telefon. Efteråt säger Andres att den där kompisen Johan de just pratat om befann sig i Ivans lägenhet och var hårt trängd av ett gäng jugoslaver. Nu ville Andres dit och att Johan skulle följa med som backup. Detta är det förmodade fiktiva och eventuella motivet, skapad av Andres drogade fantasi.

Påtända beger man sig till Ivans lägenhet på Sadelmakargatan på midsommarkvällen. I en väska har Andres en köttklubba, en syl och en kniv. När man kom in i lägenheten fanns där ytterligare en man, ett vittne. Denne såg och hörde inledningen. Andres sa till Ivan ”Vi ska reda ut någonting”. Därefter plockade Andres fram köttklubban ur väskan och slog den i huvudet på Ivan. I nästa ögonblick flydde vittnet från lägenheten. Vittnet var ett av åklagarens trumfkort. Vad som sedan hände är ren och skär slakt. Andreas slog Ivan upprepade gånger i huvudet och på överkroppen. Sedan skar han honom, körde upp sylen i ändtarmen på honom och det sista som skedde medan Ivan Ivancevic fortfarande levde var att han fick sin penis avklippt och nerstoppad i sin egen hals.

1 kommentar:

  1. Jag mår illa, ledsen, arg, chockad, förvirrad, och finner faktiskt inte tillräcklig med ord att beskriva vad jag känner nu efter jag har läst det här. Idag, efter ett år sedan det här bestialiska mordet inträffade googlade jag efter min brorson Ivan Ivancevic. Ingen ville prata om varför och vad det har hänt med Ivan utan när jag satt idag framför FB och kollade på mina släktingar och hur många av oss (Ivans pappa och de andra) finns kvar i det här livet och hur har det gått för våra barn.
    Efter jag har tagit reda på vad som har hänt tycker jag ännu en gång att svensk rättvisa är allt utom RÄTT!!!
    Det är kränkande att veta att de två varelser fick så milt straff för det de har gjort.
    Åt andra sidan man vet ju inte hur det kommer att sluta för de. Själv hoppas jag att deras anhöriga skall lida lika mycket om inte mera p.g.a. vad har deras "underbara" söner gjort!

    SvaraRadera